ISSN: 2720-7048
Psychiatria Spersonalizowana
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Wytyczne/zalecenia

Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne u dorosłych z ADHD. Rekomendacje Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i koalicji organizacji na rzecz osób z ADHD – 2024 r.

Tomasz M. Gondek
1, 2, 3
,
Filip Stramecki
1, 4, 5
,
Marta Cieśla
6, 7
,
Karolina Ziegart-Sadowska
6, 7
,
Kajetana Foryciarz
8, 9, 10
,
Patryk Główczyński
1, 11, 12
,
Anna Julia Krupa
1, 13, 14
,
Krzysztof Krysta
15
,
Anna Karolina Malec
1, 16
,
Anna Rewekant
1, 17
,
Anna Szczegielniak
1, 2, 11, 18
,
Anna Szczubiał-Kamińska
19
,
Anna Taracha
1, 20
,
Agata Tokarek
21
,
Anita Wojtkiewicz
22
,
Agata Todzia-Kornaś
1, 2, 23

  1. Sekcja Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego
  2. Female ADHD Research Group
  3. Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Dolnośląski DSW, Wrocław
  4. Milickie Centrum Medyczne, Milicz
  5. World Federation of ADHD
  6. Akademia Różnorodności
  7. Klinika Terapii Poznawczo-Behawioralnej, Uniwersytet SWPS, Warszawa
  8. Centrum Diagnostyczno-Lecznicze dr n. med. Kajetana Foryciarz, Warszawa
  9. European Network Adult ADHD
  10. Polskie Towarzystwo Psychiatryczne
  11. Oddział Kliniczny Psychiatrii, Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy w Tarnowskich Górach
  12. Katedra Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  13. Zakład Zaburzeń Afektywnych, Collegium Medicum Uniwersytet Jagielloński, Kraków
  14. NZOZ Centrum Dobrej Terapii, Kraków
  15. Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  16. Bytomskie Centrum Zdrowia Psychicznego
  17. Wielkopolskie Centrum Neuropsychiatryczne im. O. Bielawskiego w Kościanie
  18. Zakład Psychoprofilaktyki Katedry Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  19. Prywatna praktyka psychologiczna
  20. Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży, Szpital Neuropsychiatryczny w Lublinie
  21. Uniwersytet SWPS, Warszawa
  22. Praktyka prywatna „Psycholog na spektrum”
  23. I Katedra i Klinika Psychiatryczna, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Psychiatria Spersonalizowana 2024; 3(3)
Data publikacji online: 2024/09/12
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

Rozpowszechnienie ADHD

ADHD jest często występującym stanem neurorozwojowym. Jego rozpoznawalność jest najwyższa w populacji dzieci i młodzieży: u dzieci wieku 3–12 lat wynosi 7,6%, w wieku 13–18 lat 5,6%, natomiast u osób dorosłych ocenia się ją na 4,4% [1, 2]. Szacuje się, że w Polsce ADHD może występować u ok. 1 mln osób [3]. Tymczasem najbardziej aktualne dane z 2023 r. dotyczące rozpoznań w publicznym systemie opieki zdrowotnej wskazują, że diagnozę F90 według klasyfikacji ICD-10 (zaburzenia hiperkinetyczne, zespoły nadpobudliwości ruchowej), odpowiadającą ADHD, odnotowano jedynie u 3579 konsultowanych w tamtym roku dorosłych [4]. Stanowi to niespełna 0,4% osób potencjalnie spełniających kryteria rozpoznania. Ze względu na duże rozpowszechnienie współchorobowości zaburzeń psychicznych towarzyszących ADHD osoby z tej populacji często zgłaszają się na konsultacje psychiatryczne z różnymi objawami, w wielu przypadkach nie mając postawionej adekwatnej diagnozy.

Kryteria diagnostyczne DSM-5, ICD-11 i ICD-10

Istnieje szereg różnic dotyczących kryteriów diagnostycznych zawartych w klasyfikacjach diagnostycznych DSM-5, ICD-11 oraz ICD-10. Wiążą się one przede wszystkim z różnym stanem wiedzy i sposobem rozumienia ADHD oraz innych zaburzeń neurorozwojowych na przestrzeni czasu i dotyczą m.in. nazewnictwa, jakościowej i ilościowej konfiguracji objawów oraz dodatkowych charakterystyk wymaganych do przekroczenia progu diagnostycznego. W tabeli 1 przedstawiono najważniejsze różnice między ww. klasyfikacjami [5–7].
Najważniejsze różnice między aktualnie obowiązującymi klasyfikacjami DSM-5-TR oraz ICD-11 dotyczą:
• liczby proponowanych kryteriów diagnostycznych dla objawów zaburzeń uwagi, nadruchliwości i impulsywności;
• ustalenia progu liczby objawów koniecznych do postawienia diagnozy – jasno określona liczba w DSM-5-TR vs brak takiego określenia w ICD-11;
• zróżnicowania liczby objawów uznawanej za istotną diagnostycznie u dzieci i u dorosłych (od 17. roku życia) w klasyfikacji DSM-5-TR i brak takiego zróżnicowania w ICD-11.
Wspólna zmiana dla DSM-5-TR oraz ICD-11 względem wcześniejszych wersji obu klasyfikacji dotyczy rozważania objawów nadruchliwości i impulsywności jako wspólnego wymiaru, bez rozdzielania na podgrupy. Oznacza to, że kryterium nadruchliwości/impulsywności może w praktyce być spełnione przez osoby o zupełnie odmiennym obrazie klinicznym – z przewagą cech nadruchliwości lub impulsywności....


Pełna treść artykułu...
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.