Artykuł przeglądowy

Narząd wzroku u dzieci obciążonych spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych

Mirosława Grałek
Anna Niwald
Katarzyna Piasecka
Anna Krzymianowska

1. Department of Pediatric Ophthalmology, M. Konopnicka University Pediatrics Center, Independent Public Healthcare Center – Central Teaching Hospital of the Medical University of Lodz, Poland
KLINIKA OCZNA 2024, 126
Data publikacji online: 2024/07/09

Spektrum alkoholowych zaburzeń płodowych jest trwałym uszkodzeniem płodu, powstającym w następstwie spożywania przez matkę alkoholu podczas ciąży. Charakteryzuje się wieloma nieprawidłowościami neurologicznymi, somatycznymi i psychicznymi. Wśród nich istnieją zmiany w narządzie wzroku, które cechują się obniżeniem ostrości wzroku i innymi poważnymi skutkami. W spektrum alkoholowych zaburzeń płodowych wyróżnia się samodzielne jednostki chorobowe, z różnymi swoistymi objawami. Są to: alkoholowy zespół płodowy, częściowy alkoholowy zespół płodowy, zaburzenia neurorozwojowe związane z alkoholem i wady wrodzone związane z alkoholem.

Nie ma leczenia przyczynowego choroby. Działaniem profilaktycznym jest abstynencja kobiety, w każdym okresie trwania ciąży. Najlepsze efekty daje indywidualna spersonalizowana terapia wspomagająca, prowadzona przez interdyscyplinarnego zespoły medyczne. Postępowanie polega na łagodzeniu istniejących dysfunkcji, jak również zapobieganiu zaburzeniom wtórnym, które są skutkiem braku lub niewłaściwej pomocy medycznej.

Fetal alcohol spectrum disorders (FASD) are a group of permanent birth defects resulting from maternal alcohol consumption during pregnancy, characterized by neurological, somatic, and mental abnormalities. Among them are changes in the organ of vision, including a decrease in visual acuity and other serious effects. FASD encompasses a range of distinct disease entities, each with its own specific symptoms. These are: fetal alcohol syndrome, partial fetal alcohol syndrome, alcohol-related neurodevelopmental disorders, and alcohol-related birth defects.

There is no causal treatment for the disease. Maternal abstinence at all stages of pregnancy is a preventive measure. The best results in the treatment of children with FASD are achieved with individualized, personalized supportive therapy provided by interdisciplinary medical teams. The goals are to alleviate existing dysfunctions and to prevent secondary disorders that result from inadequate or absent medical assistance.

diagnostyka, postępowanie, zmiany oczne, spektrum alkoholowych zaburzeń płodowych, nieprawidłowości rozwojowe