eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

WPŁYW PROJEKTU EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA STAN ZDROWIA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Bence Cselik
1
,
Nikolett Tumpek
1
,
Marcell Lendvay
1
,
Pongrac Acs
1
,
Csilla Filo
1

  1. Faculty of Health Sciences, University of Pécs, Hungary
Health Prob Civil.
Data publikacji online: 2024/05/23
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Celem badań było udowodnienie, że aktywność fizyczna dzieci spada wraz z wiekiem. Została zauważona znacząca korelacja między świadomością zdrowotną a regularnymi ćwiczeniami. Celowo zaprojektowany program edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej miał pozytywny wpływ na zachowania zdrowotne.

Materiał i metody
Każdego roku korzystano z tego samego kwestionariusza. Pytania były na przemian związane z tematyką zdrowotną i sportową. Zbadano nawyki i trendy żywieniowe studentów, mile widziane były też osobiste opinie i informacje zwrotne. Zastosowano statystyki opisowe i analizę wieloczynnikową (p<0,05). Wiek uczniów był w przedziale od 11 do 14 lat.

Wyniki
Na podstawie wskaźnika BMI 13% uczniów uznano za chorobliwie otyłych lub niedożywionych. Prawie 10% uczniów miało nadwagę lub otyłość. Ponad 65% uczniów uprawia sport regularnie, według najniższych szacunków 2 lub 3 razy w tygodniu. Prawie 10% dzieci nigdy nie uprawiało sportu ani nie ćwiczyło poza zajęciami wychowania fizycznego w szkole.

Wnioski
Począwszy od ósmej klasy, ważne byłoby włączenie do programu nauczania wykładów informacyjnych na temat odpowiedniego treningu; istotne jest także promowanie zdrowego stylu życia zarówno wśród rodziców, jak i dzieci oraz prowadzenie zdrowej stołówki szkolnej. Należy poprawić infrastrukturę szkół i poszerzyć ofertę zajęć sportowych.



Background
The goal of this study was to prove that children's physical activity decreases with age. A significant correlation was found between health awareness and regular exercise. A deliberately designed elementary school health education program had a positive effect on health behavior.

Material and methods
The same questionnaire was used every year. Questions were alternately connected to health and sports subjects. The nutrition habits and trends of the students were explored, and personal opinions and feedback were welcomed. Descriptive statistics and multivariate analysis (p<0.05) were applied. Students were aged from 11 to 14 years.

Results
Based on the BMI, more than 13% of the students were morbidly obese or undernourished. Almost 10% of the students were overweight or obese. More than 65% of students engaged in sports on a regular basis at the lowest estimate 2 or 3 times a week. Nearly 10% of children never participated in sport activity or physical exercise outside of physical education classes.

Conclusions
Starting from the eighth grade, it would be important to include informational lectures on appropriate training in the curriculum, and it is also important to promote a healthy lifestyle among both parents and children and to operate a healthy school canteen. The infrastructure of schools and the range of sports activities should be improved.

słowa kluczowe:

szkolny program edukacji zdrowotnej, BMI, tkanka tłuszczowa, aktywność fizyczna, edukacja zdrowotna


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.