eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2024
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA GRUP SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

ZAINTERESOWANIE POKOLENIA Z GRAMI CYFROWYMI I ZDROWYM ODŻYWIANIEM W ZALEŻNOŚCI OD POZIOMU REGULARNEJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

Gönül Tekkurşun Demir
1
,
Batuhan Batu
2
,
Sümeyra Akkaya
3

  1. Freelance Researcher, Ankara, Türkiye
  2. Faculty of Sport Sciences Physical Education and Sport, Kafkas University, Kars, Türkiye
  3. Department of Primary Education, Inonu University, Malatya, Türkiye
Health Prob Civil. 2024; 18(1): 72-82
Data publikacji online: 2023/10/23
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Celem badania było określenie powiązań pomiędzy zainteresowaniem grami cyfrowymi a zdrowym odżywianiem, w zależności od poziomu aktywności fizycznej.

Materiał i metody
W próbie badawczej znalazło się 332 uczniów (171 dziewcząt i 161 chłopców) w wieku od 10 do 14 lat. Do zebrania danych wykorzystano skalę zainteresowania grami cyfrowymi (ang. Digital Gaming Attitude Scale – DGAS) oraz skalę zainteresowania zdrowym odżywianiem (ang. Attitude Scale for Healthy Nutrition – ASHN). Po zweryfikowaniu normalnego rozkładu danych dokonano analizy korelacji Pearsona i przeprowadzono test t.

Wyniki
Wyniki badań wskazały na umiarkowaną korelację ujemną pomiędzy punktacją na skali DGAS a wynikami na skali ASHN. Ponadto wykazano umiarkowaną korelację ujemną pomiędzy wynikami na skalach DGAS i ASHN zarówno u uczestników aktywnych fizycznie, jak i tych prowadzących siedzący tryb życia. Chłopcy, bez względu na zakres, w jakim uprawiali ćwiczenia fizyczne, uzyskali znacznie wyższe wyniki na skali DGAS niż dziewczęta. Jeżeli chodzi o wyniki na skali ASHN, nie wykazano znaczących różnic pomiędzy uczestnikami aktywnymi fizycznie a uczestnikami unikającymi aktywności fizycznej, w podziale na płcie.

Wnioski
Wnioski z badania sugerują, że wzrost zainteresowania grami cyfrowymi doprowadził do spadku zainteresowania zdrowym odżywianiem, zaś regularna aktywność fizyczna zmniejszała zainteresowanie grami cyfrowymi. Wyniki wskazały ponadto, że chłopcy są bardziej zainteresowani grami cyfrowymi niż dziewczęta, bez względu na poziom aktywności fizycznej.



Background
The study aimed to identify the relationship between attitudes toward digital gaming and healthy nutrition according to participation in physical activity.

Material and methods
The sample consisted of 332 (171 female, 161 male) students aged 10 to 14. The Digital Gaming Attitude Scale and Attitude Scale for Healthy Nutrition were used to collect data. After verifying the normal distribution of the data, Pearson correlation analysis and t-test were performed.

Results
The results showed a moderate inverse correlation between DGAS and ASHN scores. Moreover, a moderate inverse correlation was found between the DGAS and ASHN scores of both physically active and sedentary participants. Male participants, regardless of their physical exercise status, had significantly higher DGAS scores than female participants. No significant difference was found in the ASHN scores of those who participated in physical activity and those who did not participate in physical activity according to their gender.

Conclusions
The findings suggested that the increase in the attitude toward digital gaming caused a reduction in the attitude toward healthy nutrition, and participation in regular physical activity diminished the attitude toward playing digital games. Furthermore, the results indicated that male participants had higher digital gaming attitudes than female participants, irrespective of their physical activity status.

słowa kluczowe:

gaming, aktywność fizyczna, młodzież, zainteresowanie, odżywianie


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.