eISSN: 2081-2833
ISSN: 2081-0016
Medycyna Paliatywna/Palliative Medicine
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
2/2024

Wytyczne/zalecenia

Zaburzenia seksualne kobiet z nowotworem złośliwym jelita grubego i ich leczenie

Aleksandra Zając
Agata Kornacka
Bartłomiej Salata
Tomasz Dzierżanowski
1, 3

1. Klinika Medycyny Paliatywnej, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa, Polska
  2. Klinika Urologii Ogólnej, Onkologicznej i Czynnościowej, Warszawski Uniwersytet Medyczny
  3. Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej, Warszawa, Polska
Medycyna Paliatywna 2024; 16(2): 74–79
Data publikacji online: 2024/06/13

Kobiety z rakiem jelita grubego i odbytnicy mogą doświadczać szerokiego spektrum negatywnych skutków choroby i jej leczenia w wielu sferach życia, do których należy również seksualność. Pomimo że życie seksualne w obliczu choroby nowotworowej pozostaje ważną kwestią dla pacjentek, a zaburzenia w tym obszarze często są źródłem ich cierpienia, w praktyce klinicznej nadal poświęca się zbyt mało uwagi tej kwestii. Jest to szczególnie niepokojące w świetle wyników licznych badań świadczących o dużej powszechności występowania zaburzeń seksualnych wśród kobiet z rakiem jelita grubego i odbytnicy. Do najczęściej zgłaszanych przez pacjentki dolegliwości należą suchość pochwy, ból, dyspareunia, zaburzenia postrzegania własnego ciała i spadek poczucia atrakcyjności oraz obniżenie pożądania. Wszystkie wymienione objawy można skutecznie diagnozować i leczyć, a poprawa satysfakcji seksualnej może znacząco polepszyć jakość życia pacjentek.

Women with colorectal cancer may experience a wide range of negative effects of the disease and its treatment in many facets of life, including sexuality. However, although sexual life remains an important issue for female patients with cancer, and sexual disorders are frequently the source of their suffering, too little attention is devoted to this issue in clinical practice. This is particularly disturbing in light of numerous research results showing the high prevalence of sexual disorders among women with colorectal and rectal cancer. The most common complaints reported by patients include vaginal dryness, pain, dyspareunia, altered body image, and decreased sense of attractiveness and desire. All the above-mentioned symptoms can be effectively diagnosed and treated, and an increase in sexual satisfaction can significantly improve the quality of life.

stomia, rak jelita grubego, zaburzenia seksualne kobiet, rak odbytu, leczenie zaburzeń seksualnych kobiet

POLECAMY
KSIĄŻKI