eISSN: 2081-2833
ISSN: 2081-0016
Medycyna Paliatywna/Palliative Medicine
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
Artykuł przeglądowy

Zapalenie błony śluzowej jamy ustnej – charakterystyka i postępowanie wobec częstego powikłania leczenia onkologicznego

Grzegorz Borowski
Piotr Bakuła
Maria Zasadzińska
Paulina Piechowicz
Adam Maksymilian Mróz
Fabian Orlicki
Tomasz Dzierżanowski
1, 2

1. Klinika Medycyny Paliatywnej, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa, Polska
  2. Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej, Warszawa, Polska
Medycyna Paliatywna 2024; 16(4):
Data publikacji online: 2024/08/05

Zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, jedno z najczęściej występujących powikłań radioterapii oraz chemioterapii nowotworów regionu głowy i szyi, wciąż pozostaje wyzwaniem terapeutycznym. Wynikający z rumienia oraz głębokich owrzodzeń ból znacząco pogarsza jakość życia pacjentów, utrudnia doustne przyjmowanie pokarmów oraz płynów. Może się to przyczynić do niedożywienia, odwodnienia, zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, pogorszenia wyników leczenia, a nawet przerwania terapii onkologicznej. Celem pracy jest przedstawienie aktualnego stanu wiedzy na temat epidemiologii, głównych cech klinicznych, zaleceń przebiegu leczenia i profilaktyki opublikowanych przez międzynarodowe stowarzysza onkologiczne. Artykuł prezentuje również przegląd dostępnych działań, mogących korzystnie wpływać na jakość życia pacjentów opieki paliatywnej.

Oral mucositis, one of the most common complications of radiotherapy and chemotherapy for head and neck cancers, remains a therapeutic challenge. The pain resulting from erythema and deep ulcerations significantly reduces patients’ quality of life and makes oral food and fluid intake difficult. These effects may lead to malnutrition, dehydration, water-electrolyte imbalance, deterioration of treatment results, or even discontinuation of cancer therapy. The aim of this review is to present current epidemiology, main clinical features, treatment, and prevention recommendations of oral mucositis published by international oncological associations. Additionally, the paper emphasises available activities that may have a positive impact on the quality of life of palliative care patients.

zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, nowotwory głowy i szyi, opieka paliatywna, radioterapia, chemioterapia, efekty uboczne

POLECAMY
KSIĄŻKI