Alergologia Polska - Polish Journal of Allergology
2/2024

Artykuł przeglądowy

Zastosowanie ektoiny w chorobach skóry i błon śluzowych

Piotr Kuna
Dominika Ochab-Krupnik
Anna Mościcka
Piotr Łacwik
2, 3

1. Klinika Chorób Wewnętrznych Astmy i Alergii, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Polska
  2. Klinika Chorób Płuc i Alergologii, Świętokrzyskie Centrum Chorób Płuc, Kielce, Polska
  3. Collegium Medicum, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce, Polska
Alergologia Polska – Polish Journal of Allergology 2024; 11, 2: 173–179
Data publikacji online: 2024/06/06

Ektoina to organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów, produkowany przez mikroorganizmy w celu ochrony komórki i jej organelli przed niekorzystnym wpływem środowiska zewnętrznego. Dzięki wszechstronnym działaniom ektoina znalazła zastosowanie między innymi w dermatologii, alergologii, laryngologii i okulistyce, a bieżące badania wykazują jej potencjał w leczeniu pulmonologicznym, gastroenterologicznym oraz neurologicznym. Preparaty ektoiny mają istotny potencjał w szerokiej gamie schorzeń, szczególnie w leczeniu wspomagającym chorób dermatologicznych i alergicznych. Dzięki doskonałym właściwościom ochronnym i nawilżającym ektoina jest powszechnie używana w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Jej działanie pozwala zapobiegać utracie wilgotności skóry, utrzymując ją nawilżoną i wspierając ochronę m.in. przed promieniowaniem UVA, UVB i zanieczyszczeniami środowiska. Ponadto dzięki właściwościom przeciwzapalnym może stanowić istotne wsparcie w uśmierzaniu zaczerwienienia, obrzęku i świądu skóry w atopowym zapaleniu skóry, łuszczycy i trądziku. W alergologii miejscowe stosowanie ektoiny w sprayu donosowym pozwala, poprzez pokrycie śluzówki hydrofilowym filmem, na ograniczenie kontaktu z alergenem i redukcję nasilenia reakcji alergicznej. W podobnym mechanizmie substancja ta może istotnie redukować nasilenie objawów infekcji górnych dróg oddechowych, a także działać wspomagająco przy terapii donosowymi glikokortykosteroidami. Na polskim rynku dostępnych jest wiele różnych form preparatów zawierających tę cząsteczkę, między innymi krople do oczu, spraye do nosa lub gardła, roztwory inhalacyjne oraz liczne kremy. Aktualne badania wskazują na możliwości jej zastosowania w kolejnych chorobach o podłożu zapalnym. W połączeniu z bardzo dobrym profilem bezpieczeństwa, również u dzieci, powoduje to, że ektoina może stanowić istotne i skuteczne wparcie w praktyce klinicznej w leczeniu zarówno ostrych, jak i przewlekłych stanów zapalnych, a także podrażnień i prewencji szkodliwych wpływów środowiska.

Ectoine is an organic chemical compound from the group of amino acids, produced by microorganisms to protect cells and their organelles from the adverse effects of the external environment. It has a wide range of applications in dermatology, allergy, laryngology, and ophthalmology. Additionally, ongoing research shows its potential in pulmonary, gastroenterological, and neurological treatment. Ectoine has been shown to have a protective and moisturizing effect on the skin, making it widely used in both the cosmetic and pharmaceutical industries. It has anti-inflammatory and antioxidant properties, which can support skin protection against damage caused by UVA, UVB, visible and infrared light, environmental pollution, or other potentially harmful factors. Ectoine has also been found to have a beneficial effect on the stability of cell membranes and increases their fluidity. It has been shown to have a positive effect on the stability of DNA helix, increases the temperature resistance of DNA polymerase, and lowers the melting temperature of the double-stranded DNA. In addition it reduces oxidative stress and protects nucleic acids from reactive oxygen forms. Ongoing trials confirming its supportive role in several inflammatory conditions are available, including, but not limited to upper respiratory tract infections, allergic rhinitis, chronic sinusitis, asthma, chronic obstructive pulmonary disease and ocular conditions. It is already available in various practical forms, such as cremes, gels, nasal and pharyngeal sprays and lozenges. The growing body of research suggests further applications, making ectoine a potential key player in supportive treatment of both chronic and acute inflammatory conditions.

dermatologia, alergia, atopowe zapalenie skóry, stabilizacja błon komórkowych, ektoina