eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
1-2/2024
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Związek pomiędzy lękiem, depresją i sennością a wybranymi elementami stylu życia studentów kierunków lekarskich w Polsce

Piotr Limanówka
1
,
Aleksandra Szczuraszyk
1
,
Julia Laska
1
,
Julia Łacwik
1
,
Julia Kuca
1
,
Janusz Kasperczyk
2

  1. Students’ Scientific Association of the Medical University of Silesia, Zabrze, Poland
  2. Chair and Department of Environmental Medicine and Epidemiology, Faculty of Medical Sciences in Zabrze, Medical University of Silesia in Katowice, Zabrze, Poland
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2024; 19, 1–2: 17–27
Data publikacji online: 2024/08/12
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp:
Zaburzenia zdrowia psychicznego studentów są powszechne, ale wydaje się, że świadomość społeczna na ten temat nie jest idealna. Celem badania było określenie możliwych przyczyn zaburzeń depresyjnych i lękowych oraz poziomu senności wśród studentów medycyny w Polsce.

Materiał i metody:
Do zebrania danych wykorzystano kwestionariusz internetowy. Zebrano 2339 wypełnionych kwestionariuszy. Oryginalny kwestionariusz zawierał 4 części: życie studenta, Skalę depresji Becka, Kwestionariusz lęku ogólnego (GAD-7) oraz Skalę senności Epworth (ESS).

Wyniki:
: Ponad połowa (65%) badanych zgłosiła brak wolnego czasu na jakąkolwiek aktywność pozauczelnianą. Z tego 70,6% uzyskało wynik umiarkowanej lub ciężkiej depresji, a 55,1% umiarkowanego lub ciężkiego lęku. 43,6% studentów poświęca na naukę więcej niż 4 godziny dziennie, a efekty nauki są zadowalające tylko dla 10,5% studentów. Tylko 11,1% uczestników badania było zadowolonych z życia na uczelni, choć 50,4% badanych uzyskało średnią ocenę pomiędzy 4,01 a 5,00. Spośród osób, które nie były zadowolone ze swojego życia na uczelni, aż 94,0% wykazywało objawy umiarkowanej lub ciężkiej depresji. Studenci, którzy byli zadowoleni ze swojego życia na uczelni, częściej deklarowali aktywność pozauczelnianą i osiągali lepsze wyniki w ESS, teście Becka i GAD-7.

Wnioski:
Przeciążenie obowiązkami często powodowało problemy z aktywnością pozauczelnianą. Jak wynika z badań autorów, aspekty te mają istotny wpływ na samopoczucie i zdrowie psychiczne studentów. Przydatna byłaby zatem nauka zarządzania czasem i rewizja przeciążenia dydaktycznego.



Introduction:
Students’ mental health disorders are widespread, but it seems that social awareness around the subject is not ideal. The aim of the study was to identify possible causes of depressive and anxiety disorders and the level of drowsiness among medical students in Poland.

Material and methods:
An online questionnaire was used to gather data. 2339 completed questionnaires were collected. The original questionnaire contained 4 parts: student’s life, the Beck Depression Inventory, the GAD-7 general anxiety questionnaire and the Epworth Sleepiness Scale.

Results:
More than half (65%) of respondents reported a lack of free time for any non-university activity. Among them, 70.6% achieved a moderate or severe depression result and 55.1% moderate or severe anxiety. 43.6% of students reported spending more than 4 hours per day on studying and the learning effects are satisfactory for only 10.5% of students. Only 11.1% of participants were satisfied with their university lives, although 50.4% of subjects have an average score between 4.01 and 5.00. Out of those who were not satisfied with their lives at university, as many as 94.0% showed signs of moderate or severe depression. Students satisfied with their lives at university more often reported participating in non-university activities and achieved better results in the ESS, Beck Depression Inventory and GAD-7.

Conclusions:
Overload of responsibilities often caused problems with non-university activities. According to our research, those aspects have a significant impact on well-being and students’ mental health. It would therefore be useful to learn time management and revision of the teaching overload.

słowa kluczowe:

depresja, lęk, senność, studenci kierunku lekarskiego, zdrowie psychiczne

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.