Octan uliprystalu dopuszczony do obrotu w Europie

EMA wydała pozwolenie na dopuszczenie do obrotu octanu uliprystalu w leczeniu przedoperacyjnym mięśniaków macicy.
Octan uliprystalu, jest selektywnym modulatorem receptora progesteronowego. Jego działanie polega na blokowaniu receptora hormonu o nazwie progesteron, który bierze udział w kontrolowaniu wzrostu błony wyściełającej macicę. U niektórych kobiet progesteron może pobudzać wzrost mięśniaków, które mogą wywoływać objawy, takie jak obfite krwawienia z macicy, niedokrwistość i bóle brzucha. W wyniku zablokowania działania progesteronu komórki mięśniaków przestają się dzielić i w końcu obumierają, czego skutkiem jest zmniejszenie wielkości mięśniaków i złagodzenie wywoływanych przez nie objawów.

Jego stosowanie jest wskazane w jednym cyklu leczniczym u kobiet w wieku rozrodczym z umiarkowanymi do ciężkich objawami mięśniaków macicy, które nie kwalifikują się do zabiegów chirurgicznych.

Octan uliprystalu będzie dostępny w postaci tabletek 5 mg. Najczęstsze działania niepożądane, które mogą wystąpić podczas stosowania leczenia, to: brak miesiączki, zgrubienie endometrium i uderzenia gorąca. Octan uliprystalu powinien być przepisywany przez lekarza doświadczonego w diagnozowaniu i leczeniu mięśniaków macicy.

Referencyjnym lekiem dla octanu uliprystalu jest Esmya. Jednak dla tego ostatniego EMA zgłosiła w ubiegłym roku zastrzeżenia, co do ryzyka związanego z możliwością uszkodzenia wątroby i zaleciła przynajmniej raz w miesiącu badanie czynności wątroby u kobiet stosujących Esmya w leczeniu mięśniaków macicy.