Co sztuczna inteligencja podpowiada do leczenia COVID-19?

Lek stosowany w reumatoidalnym zapaleniu stawów baricytynib może zmniejszać śmiertelność u chorych z umiarkowanym do ciężkiego przebiegiem COVID-19, wynika z międzynarodowego badania koordynowanego przez naukowców z Karolinska Institutet w Szwecji.
Rezultaty pracy wspierają toczące się randomizowane badania kliniczne opublikowane w czasopiśmie Science Advances. Według wcześniejszych badań ta sama grupa badaczy zaraportowała jak wykorzystała sztuczną inteligencję do identyfikacji baricytynibu jako obiecującego leku, choć niezgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, do leczenia COVID-19. Badanie wykazało również w jaki sposób lek hamował zapalenie i zmniejszał ilość wirusa SARS-CoV-2 w organizmie.

W obecnym badaniu naukowcy uszczegółowili te odkrycia poprzez zademonstrowanie, że interferony, cytokiny produkowane i uwalniane przez komórki gospodarza w odpowiedzi wirusowi znacząco zwiększają ekspresję ACE2 receptora, który odgrywa rolę punktu wprowadzającego SARS-CoV-2 do komórek organizmu ludzkiego.

- Jest nam ogromnie miło, że możemy przekazać 71-proc. zmniejszenie śmiertelności w grupie pacjentów otrzymujących baricytynib oprócz opieki standardowej - mówi współautor badania prof. Volker Lauschke z Karolinska Institutet. – Te rezultaty są szczególnie zachęcające, ponieważ w badaniu uczestniczyła duża kohorta starszych wiekiem pacjentów, czyli zazwyczaj ta wykluczana z innych prób – dodaje profesor.

W badaniu lek stosowano we Włoszech i w Hiszpanii u 83 pacjentów hospitalizowanych z powodu zapalenia płuc wywołanego COVID-19. Terapię podawano oprócz opieki standardowej. Z tych 83 pacjentów 17 proc. odczuło działania niepożądane, byli wśród nich także zmarli lub potrzebujący mechanicznej wentylacji. W grupie kontrolnej pacjentów otrzymujących jedynie terapię standardową działania niepożądane pojawiły się u 35 proc. chorych. Średni wiek badanych wynosił 81 lat.

Badacze akcentują, że lek był generalnie dobrze tolerowany i działał w kierunku zmniejszenia stanu zapalnego już od pierwszych dni jego stosowania. U żadnego z chorych nie pojawiły się działania niepożądane raportowane wcześniej przy przyjmowaniu długotrwałym baricytynibu, takie jak zaburzenia krzepnięcia krwi, czy zakrzepica. Było tak najprawdopodobniej z racji równoległego leczenia antykoagulantami. Wystąpiły jednak pewne działania niepożądane takie jak infekcje bakteryjne oraz powikłania gastroenterologiczne i sercowo-naczyniowe, choć z drugiej strony zostały one zaobserwowane również w grupie kontrolnej i nie jest jasne czy mogą zostać przypisane baricytynibowi.