Marcin Stepień/Agencja Gazeta

Rektor Kordek o nowym roku akademickim

Udostępnij:
– Zdajemy sobie sprawę, że ciąży na nas wszystkich obowiązek zapewnienia ciągłości kształcenia kadr medycznych. Nie ma możliwości, by kontynuować nauczanie wyłącznie w formie online. Bez uruchomienia zajęć praktycznych nie będziemy w stanie zaliczyć studentom semestrów, nie skończą studiów – pisze prof. Radzisław Kordek, rektor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w liście do studentów i pracowników uniwersytetu.
List rektora Uniwersytety Medycznyego w Łodzi prof. Radzisława Kordka do studentów, pracowników uniwersytetu i pracowników szpitala, w którym kształcona jest kadra medyczna:
– Stoimy przed niezwykle ważnym i trudnym wyzwaniem, jakim jest uruchomienie nauczania na studiach medycznych. W czasach COVID-19, towarzyszą temu oczywiste obawy i wątpliwości, szczególnie wobec uruchamiania zajęć klinicznych w jednostkach ochrony zdrowia, które już bez tego borykają się licznymi trudnościami.

Rektorzy uczelni medycznych spotkali się po raz kolejny z ministrem zdrowia, wiceminister Józefą Szczurek-Żelazko i kadrą zarządczą Ministerstwa Zdrowia. Wszyscy zgodnie zdajemy sobie sprawę, że ciąży na nas wszystkich obowiązek zapewnienia ciągłości kształcenia kadr medycznych. Nie ma też możliwości, by kontynuować nauczanie wyłącznie w formie online. Bez uruchomienia zajęć praktycznych nie będziemy w stanie zaliczyć studentom semestrów, nie skończą studiów. Ten moment wymaga od nas rozwagi i odpowiedzialności.

Uczelnie medyczne w Europie otworzyły swoje podwoje lub właśnie to robią. Redukcja zajęć praktycznych jest wprowadzana ostrożnie, w minimalnym stopniu. Wszyscy mają świadomość, że nie jest to ostatnia prosta kryzysu – będzie on fluktuował dość długo, może kilka semestrów, a na horyzoncie może pojawić się następny czynnik zakaźny. Zatem nie możemy się zamknąć i przeczekać. Musimy nauczyć się odpowiedzialnie żyć z tym zagrożeniem, dbając o maksymalne bezpieczeństwo zajęć zarówno dla studentów, kadry i przede wszystkim pacjentów szpitali.

Odpowiedzialność jest kluczowa. Pojawiają się ostatnio wypowiedzi podważające dotychczasową wiedzę ludzkości, przeczące pragmatycznej ocenie rzeczywistości. Nie wszystko o epidemii wiemy i rozumiemy. Ale na pewno potrzebna jest dziś wyważona ostrożność i odpowiedzialność. Nie można bagatelizować zagrożenia, które na pewno będzie modyfikowało nasze plany. Kwarantanny studentów i nauczycieli, dezynfekcje pomieszczeń będą nas zmuszały do zajęć hybrydowych, a nawet przechodzenia na zajęcia online. Bezwzględnie wymagajmy od siebie zachowania kontaktu bezpośredniego, chociażby przejściowo, rotacyjnie i z mniejszymi liczebnie grupami, zachowując wszystkie znane rygory sanitarne. Zajęcia praktyczne mogą też przyjmować inne formy, wówczas gdy kontakt z chorymi może być utrudniony. Symulacje odpraw, analiza przypadków, zlecanie leków i badań, ich interpretacja itp. Jako rektor oczekuję od nauczycieli akademickich pomysłowości i elastyczności, a od kierowników przedmiotów właściwej organizacji i nadzoru.

Podstawowym warunkiem prowadzenia zajęć dydaktycznych jest niebagatelizowanie zagrożenia, noszenie czystych maseczek i fartuchów, dezynfekcja rąk. Zalecamy używanie dodatkowych, własnych środków odkażających. Mierzenie temperatury we wszystkich lokalizacjach nie jest zalecanym standardem – wprowadziły to szpitale. Tam, gdzie jest to wskazane w programie zajęć, w tym w szpitalach, konieczne jest posiadanie czystego obuwia na zmianę i czystego, wyprasowanego fartucha z krótkim rękawem. W przypadku kontaktu z chorymi, studenci będą wyposażani w środki ochrony zgodne dla standardów sanitarnych danej jednostki – na poziomie bliźniaczym z pracownikami. Jednocześnie prosimy kierowników przedmiotów i studentów o ścisły i ciągły kontakt z właściwymi prodziekanami.

Przed nami trudny czas. Wielu z nas jeszcze nie mierzyło się z takimi wyzwaniami. Musimy dbać o kształcenie młodzieży, o bezpieczeństwo rodzin i pracowników, o zdrowie i życie chorych. Musimy dbać o ten świat, który znamy. Damy radę tylko wtedy, gdy każdy z nas zrozumie i podejmie tę odpowiedzialność.

Przeczytaj także: „Rektor Kordek o nowym roku akademickim na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi” i „Prof. Grodzicki: Epidemia nie zwalnia z obowiązku nauczania na najwyższym poziomie”.

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.