Wcześniejsze stosowanie chemioterapii, a wpływ na ryzyko śmierci u chorych pacjentów z rakiem płuc i innymi nowotworami klatki piersiowej z rozpoznanym COVID-19

Tagi: ASCO
Wśród pacjentów z rakiem płuc i innymi nowotworami klatki piersiowej, u których również zdiagnozowano COVID-19, wcześniejsze stosowanie chemioterapii - samodzielnie lub w połączeniu z innymi metodami leczenia, wiązało się ze zwiększonym ryzykiem śmierci, zgodnie z analizą przedstawioną w ramach wirtualnego programu naukowego dorocznego spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej 2020 (ASCO). Dane pochodzą z międzynarodowego rejestru Thoracic cancERs international coVid 19 cOLlaboraTion (TERAVOLT) i są najnowszymi dostępnymi danymi.
Według badań, pacjenci leczeni chemioterapią (samodzielnie lub w skojarzeniu z innymi terapiami) w ciągu 3 miesięcy od rozpoznania COVID-19 mieli znacznie zwiększone ryzyko (64%) śmierci z powodu wirusa, w porównaniu z pacjentami nieotrzymującymi chemioterapii. Spośród 144 pacjentów, którzy zmarli, 79,4% zmarło z powodu COVID-19, a 10,6% z powodu nowotworu.

Pacjentów z nowotworami złośliwymi klatki piersiowej - w tym raka płuc, międzybłoniaka, nowotworami grasicy i rakowiakami, uważa się za grupę wysokiego ryzyka, biorąc pod uwagę ich starszy wiek, liczne choroby współistniejące i istniejące wcześniej uszkodzenia płuc.

Wcześniejsze zastosowanie sterydów i leczenie przeciwzakrzepowe

Leczenie antykoagulantami i kortykosteroidami przed zachorowaniem na COVID-19 wiązało się również ze zwiększonym ryzykiem śmierci. Wcześniej klinicyści wyrażali obawy dotyczące ryzyka ciężkiego zakażenia koronawirusem zespołu ostrej niewydolności oddechowej 2 (SARS-CoV-2) oraz ciężkości przebiegu COVID-19 wśród osób stosujących kortykosteroidy w chorobach przewlekłych.
W tym badaniu leczenie kortykosteroidami przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 wiązało się z 1,5-krotnie większym ryzykiem zgonu u pacjentów z rakiem klatki piersiowej, w porównaniu z pacjentami niestosującymi kortykosteroidów, po kontrolowaniu szeregu innych czynników.
Interesujące są również ustalenia dotyczące wcześniejszego leczenia przeciwzakrzepowego, biorąc pod uwagę opublikowane doniesienia o krzepnięciu krwi u pacjentów z COVID-19, które skłoniły część lekarzy do zalecania profilaktyki przeciwzakrzepowej u wszystkich pacjentów z tą chorobą. Jednak grupa pacjentów była zbyt mała do przeprowadzenia wielowymiarowej. Potrzebne będą dodatkowe dane, aby zrozumieć, w jaki sposób COVID-19 wpływa na krzepnięcie krwi u pacjentów z rakiem piersi.

Covid-19 leczenie

Według zebranych badań rodzaj leczenia COVID-19 nie wydaje się wpływać na ryzyko śmierci pacjenta. Odsetki pacjentów otrzymujących leki przeciwzakrzepowe, antybiotyki, leki przeciwwirusowe, leki przeciwgrzybicze, kortykosteroidy, leki celowane na IL-6 i hydroksychlorochinę były takie same lub podobne u pacjentów, którzy wyzdrowiali i zmarli. Na przykład 27% pacjentów, którzy wyzdrowiali, otrzymało antybiotyki w porównaniu z 27%, którzy zmarli, dla antykoagulantów było to 24% vs 23%, dla sterydów było to 10% vs 16%, a dla hydroksychlorochiny było to 23% vs 19%.

Następne kroki

W miarę gromadzenia większej ilości danych ustalenia z rejestru mają zapewnić wgląd w postępowanie zarówno w przypadku raka piersi, jak i COVID-19 u pacjentów z obiema chorobami. Gromadzenie danych cały czas trwa i planowane są dodatkowe analizy.

Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu