123 RF

Szczepienia przeciwko pneumokokom skuteczne u osób z chorobami autoimmunologicznymi

Choroby autoimmunologiczne związane są ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zapalenia płuc, zwłaszcza o etiologii pneumokokowej. Problem ten jest szczególnie istotny u progu kolejnego sezonu infekcyjnego. Cennych danych dostarcza najnowsze badanie z „The Lancet Rheumatology”.

Skuteczność szczepionek pneumokokowych w odniesieniu do klinicznie istotnych wyników, takich jak częstość występowania pneumokokowego zapalenia płuc i jego powikłań, nie jest dobrze poznana u osób z chorobami zapalnymi o podłożu immunologicznym. Przeprowadzono tylko jedno randomizowane badanie kontrolowane placebo oceniające skuteczność PPV23 w zapobieganiu zapaleniu płuc u osób chorych na RZS i nie wykazało ono skuteczności preparatu, potencjalnie ze względu na niską istotność statystyczną.

Zespół brytyjskich naukowców przeprowadził dopasowane badanie kliniczno-kontrolne, w którym wykorzystano dane z elektronicznej dokumentacji zdrowotnej podstawowej opieki zdrowotnej z bazy danych Clinical Practice Research Datalink Gold w Wielkiej Brytanii oraz powiązane dane dotyczące hospitalizacji i śmiertelności. Dorośli, u których wystąpiły częste choroby zapalne o podłożu immunologicznym, zdiagnozowane w latach 1997 - 2019. Chorych dopasowano pod względem wieku i płci do maksymalnie dziesięciu osób zdrowych. Wyniki obejmowały hospitalizację i/lub zgon z powodu zapalenia płuc, a także konsultację w ramach podstawowej opieki zdrowotnej z powodu infekcji dolnych dróg oddechowych wymagającej antybiotykoterapii. Skonstruowano w sumie trzy osobne modele w celu zbadania każdej z powyższych zależności.

W pierwszym analiza objęła 12 360 pacjentów; spośród nich 1884 (15,2 proc.) hospitalizowano z powodu zapalenia płuc. Do drugiej analizy włączono 5321 pacjentów, z których 14,7 proc. zmarło z powodu zapalenia płuc. Do trzeciej, największej analizy włączono aż 54 530 pacjentów, z których 19,3 proc. zapadło na infekcję dolnych dróg oddechowych wymagającą antybiotykoterapii. W analizie wieloczynnikowej szczepienie przeciwko pneumokokom wykazywało bardzo silny efekt ochronny we wszystkich punktach. Obliczono, że ryzyko hospitalizacji z powodu zapalenia płuc spada o 30 proc, zgonu aż o 40 proc oraz redukuje konieczność stosowania antybiotyków o 24 proc.

Jak widać szczepienie przeciwko pneumokokom wiąże się z ochroną przed hospitalizacją i śmiercią z powodu zapalenia płuc u pacjentów z chorobami zapalnymi o podłożu immunologicznym. Mimo tak dużej populacji i jednoznacznych wyników autorzy wskazują, że ustalenia te należy potwierdzić danymi z innych krajów.

Patronat naukowy portalu
prof. dr hab. Piotr Wiland – kierownik Katedry i Kliniki Reumatologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu