eISSN: 2084-9885
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
1-2/2024

Artykuł oryginalny

Analiza wybranych czynników związanych ze współwystępowaniem nadwagi/otyłości i objawów depresji w grupie młodych kobiet

Julia Suwalska
Maria Skibińska
Dorota Łojko
Paweł Bogdański

1. Katedra i Zakład Leczenia Otyłości, Zaburzeń Metabolicznych oraz Dietetyki Klinicznej, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
  2. Zakład Genetyki w Psychiatrii, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
  3. Klinika Psychiatrii Dorosłych, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2024; 19, 1–2: 1–8
Data publikacji online: 2024/08/12

Wstęp:
Wyniki badań wskazują, że związek depresji i otyłości ma dwukierunkowy charakter, co oznacza, że każde z tych schorzeń zwiększa ryzyko wystąpienia drugiego. Uważa się, że do zahamowania epidemii otyłości niezbędne jest skupienie uwagi na populacji młodych dorosłych, czyli osób w wieku 18–25 lat. Celem badania jest analiza jedzenia emocjonalnego i procesu zapalnego jako prawdopodobnych mechanizmów współwystępowania nadwagi/otyłości i objawów depresji w populacji młodych kobiet.

Materiał i metody:
W grupie 137 studentek przeprowadzono badania kwestionariuszowe (Skala depresji Becka, kwestionariusz TFEQ-18, kwestionariusz autor­ski) i badania laboratoryjne (stężenie w surowicy krwi leptyny, adiponektyny, interleukiny 6, czynnika martwicy nowotworów a, białka C-reaktywnego). U 66 badanych wykonano również analizę składu ciała.

Wyniki:
Większość badanych miała normalną masę ciała, średnia wartość współczynnika masy ciała (body mass index – BMI) w badanej grupie wynosiła 22,1 ±3,9. Ponad połowa badanych (52,9%) wykazywała objawy depresji. Wartość BMI była istotnie pozytywnie związana z nasileniem objawów depresji, a ponadto istotnie związana z jedzeniem pod wpływem emocji, stężeniem białka C-reaktywnego, leptyny i interleukiny 6 w surowicy. Nasilenie objawów depresji było istotnie związane z jedzeniem pod wpływem emocji.

Wnioski:
Wyniki badania wskazują na istotną rolę jedzenia pod wpływem emocji we współwystępowaniu nadwagi/otyłości i objawów depresji w grupie młodych kobiet. Jedzenie pod wpływem emocji może zatem stanowić ważny cel interwencji zmierzających do redukcji masy ciała w tej grupie. Niezbędne są dalsze badania dotyczące identyfikacji innych mechanizmów współwystępowania otyłości i depresji w grupie młodych dorosłych oraz opracowania programów prewencyjnych i interwencji terapeutycznych.

Introduction:
Results of previous studies indicate that the relationship between depression and obesity is bidirectional. It is believed that to stop the obesity epidemic, it is necessary to focus on the population of young adults. The aim of the study is to analyze emotional eating and the inflammatory process as possible mechanisms of the co-occurrence of overweight/obesity and symptoms of depression in the population of young women.

Material and methods:
In a group of 137 female students a questionnaire study (Beck Depression Inventory, Three-Factor Eating Questionnaire-18, sociodemographic questionnaire) and laboratory tests (concentrations of leptin, adiponectin, interleukin 6, tumor necrosis factor a, C-reactive protein in blood serum) were performed. Additionally, the body composition analysis was carried out in 66 subjects.

Results:
The majority of the subjects had body weight in normal range, the average body mass index (BMI) was 22.1 ±3.9. More than half of the respondents (52.9%) showed symptoms of depression. BMI was significantly associated with the severity of depressive symptoms. BMI was also significantly associated with emotional eating, CRP, leptin and interleukin 6 levels. The severity of depressive symptoms was significantly associated with emotional eating.

Conclusions:
The results of our study indicate an important role of emotional eating in the co-occurrence of overweight/obesity and symptoms of depression in a group of young women. Emotional eating may therefore be a target for weight loss and maintenance interventions in this group. Longitudinal research is necessary to identify further mechanisms of the co-occu­rrence of obesity and depression in the group of young adults.

depresja, otyłość, młodzi dorośli, adipocytokiny, jedzenie emocjonalne