2/2024

Opis przypadku

Endogenne zapalenie wnętrza gałki ocznej jako powikłanie ropnia wątroby o etiologii Klebsiella pneumoniae

Karolina Korycińska
Agnieszka Cisek
Mariusz Spyra
1, 2

1. Department of Ophthalmology, Zofia Zamoyski Tarnowska Provincial Hospital in Tarnobrzeg, Poland
  2. Visum Clinic, Non-Public Healthcare Center, Rzeszów, Poland
KLINIKA OCZNA 2023, 126, 2: 104-109
Data publikacji online: 2024/06/27

Endogenne zapalenie wnętrza gałki ocznej jest rzadkim, ale istotnym powikłaniem infekcji ogólnoustrojowych. Wiąże się z poważnymi i niekorzystnymi konsekwencjami dotyczącymi zarówno funkcji narządu wzroku, jak i stanu ogólnego pacjenta. Kluczowe jest wczesne rozpoznanie i szybkie wdrożenie leczenia. W niniejszej pracy przedstawiono opisy przypadków dwóch pacjentów z endogennym zapaleniem wnętrza gałki ocznej na podłożu ropnia wątroby o etiologii Klebsiella pneumoniae.

Endogenous endophthalmitis is a rare but significant complication of systemic infections. It is associated with serious and unfavorable consequences both for the functions of the organ of vision and the general condition of the patient. Early diagnosis and prompt implementation of treatment are crucial in the management process. The article presents two clinical cases of patients with endogenous endophthalmitis caused by Klebsiella pneumoniae liver abscesses.

endogenne zapalenie wnętrza gałki ocznej, ropień wątroby, Klebsiella pneumoniae