eISSN: 2081-2833
ISSN: 2081-0016
Medycyna Paliatywna/Palliative Medicine
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
Artykuł przeglądowy

Nawadnianie chorych w  schyłkowym okresie życia na podstawie aktualnych zaleceń

Natalia Staruszkiewicz
Aleksandra Zagajewska
Natalia Komorowska
Maja Kuklo
Agata Karasiewicz
Aleksandra Janota
Tomasz Dzierżanowski
1, 2

1. Klinika Medycyny Paliatywnej, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa, Polska
  2. Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej, Warszawa, Polska
Medycyna Paliatywna 2024; 16(4):
Data publikacji online: 2024/07/24

W schyłkowym stadium choroby celem opieki jest poprawa jakości życia chorego. Jednym z dylematów etycznych jest sztuczne nawadnianie, a szczególnie jego zaprzestanie. Pomimo niewielu dowodów na korzyści z nim związane oraz trudności w stworzeniu precyzyjnych wytycznych, opinia społeczna na temat sztucznego nawadniania jest pozytywna. Koniecznym pozostaje wyjaśnienie chorym i ich bliskim roli nawadniania w terminalnym okresie choroby. Powinni być oni świadomi ryzyka i korzyści z jego wdrożenia. Wszelkie decyzje należy podejmować ostrożnie i dopasowywać je do indywidualnych potrzeb pacjenta, tak by zachować równowagę pomiędzy efektywnością płynoterapii a nasileniem działań ubocznych. W opiece paliatywnej wykorzystywane są różne metody nawodnienia. Nadrzędną drogą podaży płynów pozostaje droga doustna, przy czym bardzo ważne jest zapobieganie i leczenie suchości jamy ustnej. Często wykorzystywane są również drogi enteralna oraz parenteralna. Według dostępnego piśmiennictwa, pomimo potencjalnie pozytywnego wpływu na jakość umierania, sztuczne nawadnianie nie powinno być rutynowo rozpoczynane w ostatnich dniach życia. Uważa się, że nie wpływa na kontrolę większości objawów i czas przeżycia. Ma potencjał wywoływania bądź nasilania uciążliwych dolegliwości. Istnieją jednak dowody na korzystny wpływ nawadniania w przypadku hiperkalcemii, delirium indukowanym odwodnieniem oraz odwodnienia w przebiegu odwracalnej przyczyny. Przy podejmowaniu decyzji zawsze należy brać pod uwagę stan kliniczny chorego, obecność cech odwodnienia lub przewodnienia, kulturowe i duchowe przekonania pacjenta, obecność chorób współistniejących, wzrost, masę ciała oraz czas nieprzyjmowania płynów doustnie. Najistotniejszym czynnikiem pozostaje zawsze komfort pacjenta.

etyka, nawadnianie, opieka paliatywna, płynoterapia, koniec życia

POLECAMY
KSIĄŻKI