123RF

Glony pomogą uniknąć choroby Parkinsona?

Badania japońskich naukowców z wykorzystaniem komórek będących modelem choroby Parkinsona wykazały, że zawarte w glonach Ecklonia cava przeciwutleniacze aktywują enzym AMPK i hamują produkcję reaktywnych form tlenu, które powodują śmierć komórek nerwowych. Te właściwości glonów mogą nam pomóc zapobiegać chorobie Parkinsona.

Choroba Parkinsona jest chorobą neurodegeneracyjną spowodowaną utratą neuronów, które produkują dopaminę, neuroprzekaźnik zaangażowany w kontrolę motoryczną i funkcje poznawcze. Do uszkodzeń prowadzi nadmierne wytwarzanie reaktywnych form tlenu.

Wraz ze starzeniem się globalnej populacji gwałtownie rośnie liczba pacjentów z chorobą Parkinsona. Obecnie dostępne jest tylko leczenie objawowe, dlatego konieczne jest opracowanie schematów leczenia i metod zapobiegania.

Fizjologiczny wpływ polifenoli Ecklonia cava na zapobieganie chorobie Parkinsona

Profesor nadzwyczajny Akiko Kojima-Yuasa z Osaka Metropolitan University kierowała grupą badawczą, która zweryfikowała fizjologiczny wpływ przeciwutleniaczy - polifenoli Ecklonia cava na zapobieganie chorobie Parkinsona.

Przeprowadzono dwa rodzaje testów funkcji motorycznych na modelach myszy z chorobą Parkinsona. Gryzoniom przez tydzień podawano doustnie przeciwutleniacze, a następnie podano rotenon – substancję znaną ze swoich właściwości neurotoksycznych. Jak się okazało, funkcja motoryczna, którą osłabił rotenon, została przywrócona. Zaobserwowano również poprawę funkcji motorycznej jelit.

Przeciwutleniacze Ecklonia cava mogą zmniejszać uszkodzenia neuronów

Eksperymenty z wykorzystaniem komórek będących modelem choroby Parkinsona wykazały, że zawarte w glonie przeciwutleniacze aktywują enzym AMPK (kinaza białkowa aktywowana adenozyno-monofosforanem) i hamują produkcję reaktywnych form tlenu, które powodują śmierć komórek nerwowych.

- Badanie to sugeruje, że przeciwutleniacze Ecklonia cava mogą zmniejszać uszkodzenia neuronów poprzez aktywację AMPK i hamowanie wewnątrzkomórkowej produkcji reaktywnych form tlenu — wskazała prof. Kojima-Yuasa. - Mamy nadzieję, że Ecklonia cava będzie skutecznym składnikiem w zapobieganiu chorobie Parkinsona.

Menedzer Zdrowia facebook