123RF

Fam-trastuzumab derukstekan-nxki zarejestrowany w leczeniu guzów litych

Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zarejestrowała w przyspieszonej procedurze fam-trastuzumab derukstekan-nxki do leczenia dorosłych pacjentów z HER2-dodatnimi (IHC3+), nieresekcyjnymi lub przerzutowymi guzami litymi, którzy otrzymali wcześniej leczenie systemowe i nie mają zadowalających alternatywnych możliwości leczenia.

Skuteczność terapii oceniano u 192 wcześniej leczonych dorosłych pacjentów z nieresekcyjnymi lub przerzutowymi guzami litymi HER2-dodatnimi (IHC 3+), których włączono do jednego z trzech wieloośrodkowych badań klinicznych: DESTINY-PanTumor02 (NCT04482309), DESTINY-Lung01 (NCT03505710) i DESTINY-CRC02 (NCT04744831).

Ze wszystkich trzech badań wykluczono pacjentów z śródmiąższową chorobą płuc (ILD)/niezakaźnym zapaleniem płuc wymagającym leczenia steroidami lub rozpoznanym w trakcie skriningu, z klinicznie istotną chorobą serca, z aktywnymi przerzutami do mózgu lub w stanie sprawności >1 wg skali ECOG. Leczenie prowadzono do czasu progresji choroby, zgonu, wycofania zgody na udział w badaniu lub nieakceptowalnej toksyczności.

Pierwszorzędowym punktem końcowym dotyczącym skuteczności we wszystkich trzech badaniach był odsetek potwierdzonych obiektywnych odpowiedzi (ORR), a dodatkowym punktem końcowym dotyczącym skuteczności był czas trwania odpowiedzi (DoR). Wszystkie wyniki były oceniane centralnie, przez niezależny zespół na podstawie kryteriów RECIST v1.1.

W badaniu DESTINY-PanTumor02 ORR wyniósł 51,4% (95% CI 41,7; 61,0), a mediana DoR wyniosła 19,4 miesiąca (zakres 1,3; 27,9+). W badaniu DESTINY-Lung01 ORR wyniósł 52,9% (95% CI 27,8; 77,0), a mediana DoR wyniosła 6,9 miesiąca (zakres 4,0; 11,7+). W badaniu DESTINY-CRC02 ORR wyniósł 46,9% (95% CI 34,3; 59,8), a mediana DoR wyniosła 5,5 miesiąca (zakres 1,3+, 9,7+).

Najczęstsze działania niepożądane (≥20%), w tym nieprawidłowe wyniki badań laboratoryjnych, obejmowały zmniejszenie liczby białych krwinek, nudności, zmniejszenie stężenia hemoglobiny, zmniejszenie liczby neutrofilów, zmęczenie, zmniejszenie liczby limfocytów, zmniejszenie liczby płytek, zwiększenie aktywności aminotransferazy asparaginianowej, zwiększenie aktywności aminotransferazy alaninowej, zwiększenie aktywności fosfatazy zasadowej, wymioty, zmniejszenie apetytu, łysienie, biegunkę, zmniejszenie stężenia potasu, zaparcia, zmniejszenie stężenia sodu, zapalenie jamy ustnej i zakażenie górnych dróg oddechowych.

Zalecana dawka fam-trastuzumabu derukstekan-nxki w tym wskazaniu wynosi 5,4 mg/kg m.c. w infuzji dożylnej raz na 3 tygodnie (cykl 21-dniowy) do czasu progresji choroby lub nieakceptowalnej toksyczności.

Onkologia subskrybuj newsletter

Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu