123RF

Nowy schemat leczenia raka szyjki macicy

Krótki cykl chemioterapii indukcyjnej przed standardowym leczeniem chemioradioterapią znacznie zwiększa całkowite przeżycie i zmniejsza ryzyko nawrotu u pacjentek z miejscowo zaawansowanym rakiem szyjki macicy - przekonują naukowcy. W ich ocenie, jest to największy od 25 lat postęp w walce z tą chorobą.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) rak szyjki macicy jest czwartym najczęściej występującym nowotworem u kobiet na świecie. Każdego roku diagnozuje sie go u 650 tys. kobiet, odnotowuje się też ponad 340 tys. zgonów, co oznacza, że zabija jedną kobietę co dwie minuty.

W krajach UE rozpoznaje się rocznie 33 tys. przypadków, ponad 13 tys. kobiet umiera. Polska ma jeden z najwyższych w Europie wskaźników zachorowalności i umieralności z powodu raka szyjki macicy. W 2020 r. odnotowano 3 862 nowych przypadków i 2 137 zgonów. Codziennie sześć  Polek dowiaduje się, że ma raka szyjki macicy, cztery zaś umierają z powodu tej choroby.

Nowy schemat leczenia raka szyjki macicy

Nowy plan leczenia został przetestowany na pacjentkach zrekrutowanych przez 10 lat w Wielkiej Brytanii, Meksyku, Indiach, we Włoszech oraz  Brazylii. Polegał na krótkim cyklu chemioterapii, zanim pacjentki zostały poddane standardowemu leczeniu raka szyjki macicy obejmującemu połączenie chemioterapii i radioterapii.

Wyniki badań III fazy badania klinicznego, które zostały przeprowadzone przez naukowców z University College London, wykazały zmniejszenie o 40 proc. ryzyka zgonu z powodu choroby i o 35 proc. mniejsze ryzyko nawrotu raka w okresie co najmniej pięciu lat.

Odkrycia naukowców zostały opublikowane w czasopiśmie „Lancet”.

Według dr Mary McCormack, głównej autorki badania, jest to największy wzrost przeżywalności w raku szyjki macicy od czasu wprowadzenia chemoradioterapii w 1999 r.

- Każda poprawa przeżywalności pacjenta z rakiem jest ważna, zwłaszcza gdy leczenie jest dobrze tolerowane i prowadzone stosunkowo krótko, co pozwala kobietom stosunkowo szybko wrócić do normalnego życia - powiedziała badaczka.

Naukowcy z UCL i szpitala University College London (UCLH) przeprowadzili długoterminową obserwację pacjentów, którzy otrzymali krótki cykl chemioterapii przed chemioradioradioterapią.

Badanie Interlace, finansowane przez Cancer Research UK i UCL Cancer Trials Centre, miało na celu sprawdzenie, czy krótki cykl chemioterapii indukcyjnej przed chemioradioterapią może zmniejszyć liczbę nawrotów i zgonów wśród pacjentek z miejscowo zaawansowanym rakiem szyjki macicy, który nie rozprzestrzenił się na inne narządy.

W badaniu wzięło udział 500 kobiet, które zostały losowo przydzielone do grupy otrzymującej nowy schemat leczenia lub standardową chemioradioterapię. Żaden z guzów pacjentek nie rozprzestrzenił się na inne narządy.

Reżim sześciotygodniowej chemioterapii

W badaniu jedna grupa otrzymała nowy reżim sześciotygodniowej chemioterapii karboplatyną i paklitakselem. Następnie stosowano standardową radioterapię z cotygodniową cisplatyną i chemioterapię brachyterapią, znaną jako chemioradioterapia. Grupa kontrolna otrzymywała zwykłą chemioradioterapię.

Po pięciu latach 80 proc. kobiet, które najpierw otrzymały krótką chemioterapię, żyło, a u 72 proc. z nich  rak nie powrócił ani się nie rozprzestrzenił. W grupie standardowego leczenia 72 proc. kobiet żyło, a u 64 proc. rak nie powrócił ani nie rozprzestrzenił się.

Oddzielnie UCL stwierdziło, że badanie wykazało zmniejszenie o 40 proc. ryzyka zgonu i o 35 proc. niższe ryzyko nawrotu raka, porównując obie grupy przy użyciu różnych wskaźników.

- Ten nowy schemat leczenia jest prostym sposobem na wprowadzenie pozytywnych zmian przy użyciu istniejących leków, które są tanie i już zatwierdzone do stosowania u pacjentów. Schemat został już przyjęty przez niektóre ośrodki onkologiczne - powiedziała dr McCormack.

Niezwykłe rezultaty

Dr Iain Foulkes, dyrektor wykonawczy ds. badań i innowacji w Cancer Research UK, podkreślił, że prosty akt dodania chemioterapii indukcyjnej do rozpoczęcia leczenia chemoradioterapią raka szyjki macicy przyniósł niezwykłe rezultaty.

- Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że dodatkowa chemioterapia przed innymi metodami leczenia, takimi jak chirurgia i radioterapia, może zwiększyć szanse pacjentów na skuteczne leczenie - powiedział specjalista.

Menedzer Zdrowia linkedin

Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu