123RF

Do Polski trafi wysokodawkowa szczepionka przeciwko grypie

Od sezonu 2024/2025 po raz pierwszy w Polsce będzie dostępna wysokodawkowa szczepionka przeciwko grypie o czterokrotnie większej dawce antygenów w porównaniu ze szczepionką standardową.

Prof. Adam Antczak z Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Chorób Infekcyjnych, kierownik Kliniki Pulmonologii Ogólnej i Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi od wielu lat przekonuje do szczepień przeciwko grypie. Przypomina, że we wrześniu rozpoczyna się sezon grypowy i jak co roku zalecane są szczepienia przeciwko grypie.

Specjalista zapowiedział, że szczepionka przeciwko grypie w czterokrotnie większej dawce, o silniejszym działaniu, po raz pierwszy będzie dostępna w naszym kraju od najbliższego sezonu infekcyjnego.

– Takie szczepienie powoduje dodatkową ochronę w porównaniu ze standardową dawką. W populacji, która jest zaszczepiona szczepionką wysokodawkową, 4-krotnie silniejszą, jest o 25 proc. mniej przypadków zachorowania na grypę. A co najważniejsze, to redukcja ciężkiego przebiegu grypy, przede wszystkim zapalenia płuc – wynosi aż 64 proc. – podkreśla prof. Adam Antczak.

Wysokodawkowa szczepionka dla seniorów

Szczepionka wysokodawkowa przeznaczona jest dla seniorów. Badania naukowe wykazały, że wywołuje silniejszą odpowiedź immunologiczną u pacjentów w wieku co najmniej 60 lat. To bardzo ważne, gdyż osoby starsze gorzej reagują na szczepienie i są bardziej narażone na zakażenie grypą oraz jej powikłania.

Eksperci Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Chorób Infekcyjnych ostrzegają, że najczęstsze powikłania pogrypowe to zapalenie płuc i oskrzeli oraz zapalenie mięśnia sercowego. Osoby starsze zaliczają się też do grupy podwyższonego ryzyka ciężkiego przebiegu choroby.

– U osób powyżej 65. roku życia znacznie wzrasta ryzyko powikłań grypy wymagających hospitalizacji. Grypa może prowadzić do uszkodzeń i upośledzenia funkcji wielu układów oraz narządów i o 74 proc. zwiększa ryzyko powikłań diabetologicznych (nieprawidłowe wartości glikemii), 8-krotnie zwiększa ryzyko zapalenia płuc lub udaru mózgu, 10-krotnie zwiększa ryzyko zawału serca – przekonują eksperci OPZChI.

Głównym problemem w zapobieganiu zakażeniom grypą jest to, że w naszym kraju niewiele osób szczepi się przeciwko tej groźnej infekcji, mniej nawet niż przed pandemią. W minionym sezonie 2023/2024 zaszczepiło się zaledwie 5,5 proc. Polaków – o 2 punkty procentowe mniej niż w poprzednim sezonie. Nie pomogło nawet rozszerzenie refundacji szczepień przeciwko grypie.

Komu przysługują bezpłatne szczepionki przeciwko grypie?

Bezpłatne szczepionki przysługują wszystkim dzieciom, kobietom w ciąży i osobom powyżej 65. roku życia. Dorośli pomiędzy 18. a 64. rokiem życia, ponoszą tylko połowę kosztu szczepionki. Mimo to w poprzednim sezonie grypowym zrealizowanych zostało tylko około 2,1 mln szczepień.

Najczęściej na grypę i zakażenia grypopodobne chorują dzieci do 14. roku życia, będące głównym rezerwuarem wirusa grypy. Na tę grupę przypada u nas 45 proc. wszystkich zachorowań z tego powodu. Według prof. Teresy Jackowskiej, prezesa Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego i członka Rady Naukowej Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Chorób Infekcyjnych, gdyby udało się zaszczepić przeciw grypie tylko 20 proc. dzieci, liczba zachorowań w całej populacji spadłaby o połowę.

Od dzieci grypą zarażają się seniorzy, u których choroba ta ma cięższy przebieg i jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów. Seniorzy są największa grupą w Polsce, która się szczepi przeciwko grypie. Wyszczepialność w tej populacji sięga u nas 20 proc. To wciąż jednak za mało. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w całym społeczeństwo przeciwko grypie powinno być zaszczepionych co najmniej 75 proc. osób oraz wszyscy seniorzy, u których nie ma przeciwskazań to takich szczepień.

Przeczytaj także: „Uniwersalna szczepionka przeciwko grypie?”

123RF